Förskola

På vår förskola är miljö och material anpassat till barnets nivå, där barnet utifrån sin förmåga själv kan välja vad det vill arbeta/leka med under montessoripasset.  Det finns material inom ämnesområden som praktiska vardagsövningar, matematik, språk, kultur, samt sensoriskt material. Dessutom erbjuder vi barnen att skapa (till exempel att måla, rita, arbeta med lera). Sångsamling har vi en gång i veckan tillsammans med förskoleklassen.
Vi utgår ifrån Montessoripedagogikens grunder och Läroplan för förskolan (Lpfö18) i vårt arbete, och ser det som vår främsta uppgift att följa varje enskilt barns utveckling.
Vi jobbar dagligen med att utveckla verksamheten utifrån barnens intressen och behov. På förmiddagarna har vi montessoripass inomhus, förutom på måndagar då vi vistas i skogen. Efter lunch är vi  ute och leker på vår gård.
Lunchen tillagas av vår kock, och den serveras klockan 11.00, och ca klockan 14 serveras mellanmål. Vi äter tillsammans i vår lekmiljö.